Silat Malaysia


kami mempunyai semua produk silat apa-apa maklumat sila layari laman web silat kami dan hubungi kami 016-6578609
Website: www.silat.com.my

Kami adalah pembuatan pelbagai jenis produk dan Peralatan Silat di bawah jenama AGASI. Kami menghasilkan seragam high terbaik Silat (baju silat Olahraga, baju silat Gayong, baju Wasit & semua jenis pakaian seragam silat adat dibuat), Silat Pelindung Badan, Silat Sasaran Badan, Tali Pinggang Silat & Silat Ikat, Mats Silat dan lain-lain semua peralatan latihan. Kami eksport Silat kami & Seni Mempertahankan Diri produk di seluruh dunia.

Silat

Silat ( Minangkabau: silek ) adalah perkataan kolektif untuk seni mempertahankan diri asli dari kawasan geo- budaya Asia Tenggara yang merangkumi sebahagian besar Nusantara Melayu dan Nusantara , serta Semenanjung Tanah Melayu keseluruhan. Asalnya dibangunkan dalam apa yang kini Indonesia, Semenanjung Malaysia , selatan Thailand, dan Singapura, ia juga secara tradisinya yang diamalkan di Brunei, Vietnam dan selatan Filipina. Terdapat beratus-ratus gaya yang berbeza tetapi mereka cenderung untuk memberi tumpuan sama ada serangan , manipulasi sendi, membuang , senjata berbilah, atau gabungan daripadanya. Silat adalah salah satu sukan yang dimasukkan ke dalam Sukan Asia Tenggara dan lain-lain pertandingan di seluruh wilayah. Dewan latihan yang dipantau oleh pertubuhan kebangsaan berasingan dalam setiap satu daripada negara-negara utama seni yang diamalkan . Ini adalah Ikatan Pencak Silat Indonesia ( IPSI ) dari Indonesia, Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia ( Pesaka ) dari Malaysia, Persekutuan Silat Brunei Darussalam ( PERSIB ) dari Brunei dan Persekutuan Silat Singapura ( PERSISI ) dari Singapura. Pengamal dipanggil pesilat .
Walaupun silat perkataan yang digunakan oleh penceramah Melayu di seluruh Asia Tenggara , seni lebih sering dipanggil pencak silat dalam bahasa moden Indonesia. Sistem yang dicipta di tanah besar Asia Tenggara yang dikumpulkan dalam kategori silat Melayu , merujuk kepada Semenanjung Tanah Melayu. Yang tertua ini berasal dari apa yang kini utara Malaysia, Thailand dan selatan Vietnam. Silat seperti yang diamalkan di Brunei juga dikumpulkan dalam kategori yang sama atas sebab-sebab bersejarah. Secara umumnya, silat Melayu dicirikan oleh kedudukan tangan tetap dan hari ini sering dianggap sebagai tarian seperti yang perlahan seni di kalangan bukan pengamal. Di Indonesia, pencak silat memaparkan kepelbagaian dan penggunaannya tendangan tinggi, melompat dan gerakan tangkas yang agak lebih terkenal di kalangan orang ramai. Walaupun umum ini tidak semestinya menggambarkan realiti teknik silat , ia mempunyai pengaruh yang ketara dalam perjalanan silat stereotaip digambarkan di Malaysia dan Singapura.

Etimologi

Asal-usul silat perkataan tidak diketahui. Ia mungkin berkaitan dengan perkataan Tamil silambam , yang telah lama diamalkan oleh masyarakat India Malaysia. Orang Tamil juga menggunakan silatguvarisai perkataan untuk menentukan corak pergerakan silambam mereka. Lain-lain perkataan yang sama -membunyikan telah dicadangkan tetapi tidak seorang pun telah terbukti . Dalam penggunaan yang betul dalam bahasa asal, silat sebenarnya perlu satu istilah am untuk gaya mana-mana pertempuran. Ini masih biasa di Indonesia, di mana seni mempertahankan diri walaupun Cina boleh dipanggil silat Cina . Selepas ciptaan penjajah Eropah yang bersatu identiti tunggal "Melayu" , perkataan yang telah mengambil nada yang lebih etno- nasionalis di Malaysia dan Singapura di mana silat biasanya merujuk secara khusus kepada seni mempertahankan diri Melayu atau berasal dari Indonesia, manakala sistem lain generik dipanggil Seni mempertahankan - diri atau "seni mempertahankan diri ".

Sejarah

Pertempuran seni di Indonesia dan Melayu Nusantara timbul daripada kaedah memburu dan latihan ketenteraan oleh penduduk asli di rantau ini. Keturunan bekas pemburu kepala masih melaksanakan wardances purba yang dianggap pelopor bentuk gaya bebas dalam silat . [1] Walaupun orang asli dikekalkan cara puak hidup mereka, diaspora Indo -Melayu dan bukan berdasarkan budaya mereka di India dan China. Dengan menggunakan agama India agama Hindu dan Buddha , struktur sosial mereka menjadi lebih teratur. [1] Bukti menunjukkan bahawa silat telah dipengaruhi oleh kedua-dua India dan Cina seni mempertahankan diri. [2 ] Banyak amalan perubatan dan senjata di rantau ini berasal dari sama ada India atau China, dan ini silat tindakan paha menampar mengingatkan gusti Hindu.  seni mempertahankan diri yang diamalkan oleh masyarakat Cina di Asia Tenggara yang disebut sebagai kuntao . 
Walaupun beberapa mitos yang cuba menerangkan institusionalisasi silat , kebanyakan mereka melibatkan hanya satu gaya tertentu. Bukti terawal silat diajar dalam bentuk yang sekarang terdapat di Sumatra di mana, menurut legenda tempatan , seorang wanita berdasarkan sistem pertempuran beliau kepada pergerakan haiwan yang dia telah melihat pertempuran.  Masters masih percaya bahawa gaya pertama silat dicipta oleh memerhatikan haiwan, dan gaya telah mungkin berasal dari haiwan berasaskan seni mempertahankan diri India. Pada abad ke-5 atau ke-6 , set ditetapkan dikatakan telah diperkenalkan oleh Mahayana Buddha sami Bodhidharma yang datang dari India ke Asia Tenggara melalui kerajaan Sumatra berasaskan Srivijaya di Palembang. melalui hubungan ini, silat juga digunakan sebagai satu kaedah latihan kerohanian di samping mempertahankan diri.
Silat itu dan dalam beberapa kes masih digunakan oleh pasukan pertahanan pelbagai kerajaan di Asia Tenggara dan negara-negara dalam apa yang kini Indonesia, Malaysia, Singapura, Thailand dan Brunei. [5] Walaupun sistem kasta Hindu yang memegang kekuasaan pada zaman dahulu, silat tidak pernah terhad kepada mana-mana kelas sosial tertentu atau jantina tetapi diamalkan oleh semua tanpa sekatan. [3] Malah pada hari ini , ia sering diajar di dalam keluarga yang mewarisi tradisi budaya seperti ukiran , tarian, herbalism atau bermain alat muzik.
Perdagangan Asia Tenggara telah diperluaskan ke Okinawa dan Jepun pada abad ke-15. Bilangan orang-orang Jepun perjalanan rantau ini meningkat selepas Pertempuran Sekigahara . Menjelang abad ke-17 awal terdapat komuniti kecil Jepun yang tinggal dan perdagangan di Indochina. Beberapa tiba dengan kapal-kapal meterai merah rasmi manakala yang lain adalah pahlawan-pahlawan dan lanun dari pihak yang kalah perang Sekigahara itu. Walaupun kebanyakannya terhad kepada Siam , beberapa golongan Jepun melarikan diri ke Kemboja dan Indonesia selepas United Ayutthaya diserang oleh Burma. Saham Silat banyak persamaan dengan Okinawan karate serta melemparkan dan pendirian senjata berasaskan Jepun seni mempertahankan diri [3] yang mungkin tarikh kembali ke masa ini. Perdagangan dengan Jepun berakhir apabila negara ini pergi ke pengasingan diri yang dikenakan tetapi disambung semula semasa era Meiji , di mana kawasan-kawasan tertentu masa Indonesia, Malaysia dan Singapura menjadi rumah kepada penduduk Jepun kecil. Selepas pendudukan Jepun, beberapa sarjana silat menggabungkan katana ke dalam gaya mereka .
Sejak pergerakan pengislaman pada 1980-an dan 90-an, terdapat percubaan untuk membuat patuh silat lebih dengan prinsip-prinsip Islam. Ia kini haram bagi pengamal Islam di Malaysia untuk memuji-muji Mantera , tunduk kepada berhala, amalan meditasi tradisional, atau percubaan untuk memperoleh kuasa ghaib. [Nama diperlukan] ini telah menimbulkan pelbagai salah faham yang silat memang Islam atau hanya boleh diamalkan oleh penganut agama Islam. Dalam silat kenyataannya telah wujud lama sebelum Islam telah diperkenalkan ke Asia Tenggara dan masih diamalkan oleh orang bukan Islam. Hindu -Buddha dan akar animistik seni tidak pernah dihapuskan, dan kekal sangat jelas di kalangan pengamal Muslim gaya tradisional. Sebahagian daripada kaedah lama telah hilang selepas tuan silat di pra- dominan kawasan Islam tidak lagi dapat mengajar mereka , tetapi yang lain masih bertahan di kalangan sekolah-sekolah latihan konservatif di Indonesia dan Thailand.

latihan
Salutation

Pengamal Silat bermula dan berakhir setiap sesi rutin dan amalan oleh saluting guru mereka , rakan kongsi atau mana-mana penonton sebagai tanda hormat. The handsign digunakan adalah bergantung kepada gaya dan keturunan. Sebahagian besar atlet silat menggunakan Namaste Hindu- Buddha di mana tapak tangan ditekan bersama-sama di peringkat dada. Ini mewakili kira-kira dua kuasa yang bertentangan seperti terang dan gelap atau keras dan lembut. Kepala atau bahagian atas badan biasanya tunduk sebagai tanda rendah diri. Ini telah digunakan sebagai ucapan pada zaman purba , masih dapat dilihat di sebahagian besar Indochina , dan sehingga beberapa dekad kebelakangan ini ia adalah juga satu bentuk permohonan maaf di kalangan orang Melayu . Tujuan praktikal tabik adalah untuk mencetuskan keadaan yang betul fikiran untuk latihan atau berjuang. Selain itu , ia berfungsi sebagai satu teknik itu sendiri untuk menyekat serangan bertujuan muka.
Sesetengah sekolah tradisional Jawa menggunakan lain handsign nampaknya dipinjam dari China di mana tangan kiri kancing genggaman yang betul. Dalam konteks silat, genggaman melambangkan kemahiran mempertahankan diri manakala tangan yang bertentangan adalah tanda ihsan dan keakraban . Ini bertujuan untuk menyampaikan rasa hormat dan menunjukkan bahawa pejuang bersedia untuk belajar daripada satu sama lain. Seperti Namaste , ia mengimbas kembali idea berbelah bahagi . Konsep ini dirujuk sebagai Jantan betina ( lelaki dan perempuan ) dan bersamaan dengan yin Cina dan yang. Beberapa gaya, seperti silat Pattani , mungkin mempunyai bentuk mereka sendiri salam unik untuk sistem yang tertentu.

Pendirian dan gerak kaki

Setiap gaya silat menggabungkan pendirian pelbagai peringkat pertempuran ( Sikap pasang ), atau postur pratetap bertujuan untuk memberikan asas bagi baki semasa yang stabil dalam gerakan. Pendirian kuda ( kuda - kuda atau kekuda ) adalah kedudukan yang paling penting , biasa banyak seni mempertahankan diri Asia. Pemula pernah mengamalkan pendirian ini untuk jangka masa yang lama , kadang-kadang sebanyak empat jam, tetapi pengamal kereta api hari ini sehingga ia boleh dengan mudah dipegang untuk sekurang-kurangnya sepuluh minit. Pendirian diajar seiring dengan Langkah (secara literal "langkah ") , satu set langkah-langkah yang tersusun. Langkah terdiri daripada gerak kaki asas dan tendangan dibuat untuk mengajar cara terbaik untuk bergerak dalam perjuangan. The Langkah kuching (langkah kucing ) dan Langkah Lawan (langkah pahlawan ) adalah antara contoh-contoh yang lebih penting daripada Langkah . Selepas menjadi mahir di Langkah , pelajar mempelajari pola gerak kaki atau tapak (" tunggal ") untuk menggunakan teknik-teknik pertempuran. Setiap tapak mengambil kira bukan sahaja langkah tertentu yang digunakan tetapi juga potensi untuk perubahan dalam setiap pergerakan dan tindakan. Antara formasi yang paling biasa ialah tapak Tiga, Empat tapak dan tapak lima . Semua bersama-sama, pendirian , Langkah dan tapak bertindak sebagai asas bagi bentuk -latihan.

Borang

Silat adalah satu bahagian penting dalam persembahan Randai .
Borang atau jurus adalah satu siri diatur sebelumnya meta- pergerakan diamalkan sebagai satu set . Fungsi utama mereka adalah untuk lulus ke semua teknik gaya dan aplikasi pertempuran dengan cara yang teratur , serta sebagai satu kaedah fizikal dan demonstrasi awam . Walaupun menunjukkan bentuk , pengamal silat sering menggunakan tangan terbuka untuk menampar bahagian badan mereka sendiri seperti lutut bahu, siku , paha atau. Ini mengingatkan pesilat bahawa apabila pihak lawan datang dekat mungkin ada peluang untuk memerangkap anggota menyerang mereka. Selain daripada bentuk solo, mereka juga boleh dilakukan dengan satu atau lebih rakan kongsi. Bentuk tari bopeng satu pejuang terhadap beberapa lawan adalah biasa dalam silat. Bentuk bekerjasama berguna untuk mengajar permohonan teknik , terutamanya serangan yang terlalu berbahaya untuk digunakan dalam perlawanan perselisihan .
Tari (" tarian ") adalah gaya bebas bentuk yang tidak diatur terlebih dahulu tetapi dicipta secara spontan. Dengan rakan kongsi, tari digunakan sebagai satu cara latihan kepekaan sama dengan Cina chi sao . [1] Aspek estetik bentuk dipanggil bunga ( kembang atau bunga ) atau seni ( Seni ) bentuk. Mereka yang dilakukan dalam perlahan , pergerakan anggun dengan kualiti seperti tarian. Apabila pelajar telah belajar teknik-teknik asas , borang, dan gerak kaki , mereka diajar bagaimana untuk menyerang sebelum diserang , dalam pemuliharaan diri sendiri. Jauh daripada menggalakkan keganasan , ini sebenarnya bertujuan untuk menghentikan pertarungan sebelum ia bermula.

Senjata

Rencana utama: Senjata silat
Bersama-sama dengan tubuh manusia , silat menggunakan pelbagai senjata. Sebelum pengenalan senjata api, latihan senjata sebenarnya dianggap mempunyai nilai lebih besar daripada teknik-teknik yang tidak bersenjata dan juga hari ini, ramai sarjana menganggap latihan pelajar tidak lengkap jika mereka tidak belajar menggunakan senjata. Kecuali untuk beberapa gaya senjata berasaskan, pelajar amnya mesti mencapai tahap tertentu kemahiran sebelum dibentangkan dengan senjata yang secara tradisinya dibuat oleh guru . Ini menandakan permulaan senjata latihan. Antara beratus-ratus gaya berpuluh-puluh senjata. Yang paling biasa digunakan adalah keris ( senjata ), parang ( parang ), tongkat ( tongkat ) dan kain sarung . Keris diberikan status legenda dalam budaya Indo- Melayu dan merupakan senjata utama kebanyakan sistem silat , walaupun sesetengah gaya suka batang untuk serba boleh . Senjata tradisional Silat adalah sebahagian besarnya terdiri daripada objek direka untuk tujuan domestik seperti seruling ( Seruling ) , tali ( tali ), sabit (sabit) dan rantai ( Rantai ).

Tenaga

Dalam budaya silat , badan bertenaga terdiri daripada bulatan saling dipanggil chakra ( dieja Cakra atau cakera dalam bahasa Melayu ). Tenaga chakra ini berputar keluar garisan pepenjuru. Tenaga yang mengeluarkan keluar dari garis tengah adalah pertahanan manakala tenaga serangan bergerak ke dalam dari sisi badan. [1] Dengan menyedari ini pengamal silat boleh menyelaraskan pergerakan mereka dengan chakra , sekali gus meningkatkan kuasa dan keberkesanan serangan dan pergerakan. Tenaga juga boleh digunakan untuk penyembuhan atau tertumpu pada satu titik apabila digunakan untuk sentuhan , seni menyerang titik tekanan lawan. Cerita rakyat pergi setakat untuk menggambarkan teknik legenda yang membenarkan pejuang untuk menyerang dari jauh dengan menggunakan tenaga sendiri tanpa fizikal menyentuh lawan , tetapi tuntutan tersebut tidak berasas .

Terma alamat

Di Indonesia , sesiapa sahaja yang mengajar silat ditujukan sebagai Guru atau guru . Di Malaysia, tenaga pengajar yang berkelayakan untuk mengajar tetapi masih belum mencapai penguasaan penuh ditangani sebagai Cikgu atau Chegu . Masters dipanggil Guru manakala Grandmasters dipanggil Guru Agong atau Mahaguru makna guru besar. Terma Cikgu dan guru sering ditukar. Satu master lelaki tua boleh dialamatkan sebagai Tok Guru atau Tuk Guru , sering dipendekkan lagi kepada Tok atau makna datuk Tuk . Nakhoda tua serta guru guru dipanggil Eyang Guru (secara literal "guru -datuk ") dalam bahasa Jawa . Dalam kedua-dua negara, gelaran kehormat Pendekar rasmi mungkin akan dikurniakan ke master dengan royalti atau secara tidak rasmi oleh biasa.

muzik

Drum set asas
Pergerakan silat yang sering dilakukan sebagai tarian pada musim perayaan seperti majlis perkahwinan atau pemasangan diraja. Ini persembahan boleh dilakukan sama ada solo atau dengan rakan kongsi dan diiringi oleh muzik yang dimainkan oleh band secara langsung. Beberapa tarian tradisional telah dipengaruhi oleh silat seperti tarian Inai dari utara Malaysia. Di kawasan Minangkabau silat adalah salah satu komponen utama dalam tarian rakyat orang-orang yang dipanggil Randai , [6] selain bakaba ( bercerita ) dan saluang jo Dendang (lagu -dan- seruling ).
Muzik yang dimainkan semasa persembahan silat dikenali sebagai tanji silat baku atau gendang baku di Semenanjung Tanah Melayu , dan gendang pencha kalangan rakyat Sunda di Jawa Barat, Indonesia. Instrumen yang berbeza dari satu rantau yang lain tetapi gamelan (Jawa orkestra ), kendang (drum) , suling (seruling ) dan gong adalah biasa di seluruh Asia Tenggara. Minangkabau barat Sumatera bermain satu set gong dikenali sebagai talempong dan kadang-kadang menggunakan jenis seruling dipanggil saluang . Alat yang paling biasa di Malaysia ialah gendang (drum ) dan serunai ( oboe ). Muzik dari Semenanjung Tanah Melayu utara lebih rapat menyerupai muzik Thai.
Jenis-jenis gendang silat termasuk gendang Ibu atau " gendang ibu " dan gendang anak atau " drum kanak-kanak" . The serunai , yang juga datang dalam variasi yang panjang dan jangka pendek, adalah apa yang memberi muzik silat bunyi yang berbeza .
Dalam budaya popular



Seksyen ini nampaknya mengandungi remeh , rujukan kecil atau yang tidak berkaitan dengan budaya popular. Sila menyusun semula kandungan ini untuk menerangkan kesan tertakluk pada budaya popular bukan sekadar penyenaraian penampilan. Cuba sumber unreferenced penyertaan, dan mengeluarkan orang-orang yang tidak tepat atau spekulasi. (Ogos 2013)

Artikel ini memerlukan petikan tambahan untuk pengesahan. Sila membantu memperbaiki rencana ini dengan menambah petikan untuk sumber yang boleh dipercayai . Bahan tak bersumber mungkin dicabar dan dikeluarkan. (Ogos 2013)

Film

Silat penampilan dalam filem sejak hitam -putih Indonesia dan filem Melayu. Shaw Brothers dan Cathay Kris - Studio menghasilkan lebih daripada 40 judul popular yang menampilkan silat di Malaysia pada tahun 1950-an - 60-an. Contoh popular dari tempoh ini termasuk daripada Tiger Tjampa , Panglima Besi, Seri Mersing , Musang Berjanggut , Hang Jebat, Serikandi , dan filem warna pertama di Malaysia, Hang Tuah. Walaupun silat telah diketengahkan di dalam semua filem-filem ini untuk tujuan plot, gambaran seni itu bukan keutamaan. Apa yang telah ditunjukkan pada dasarnya silat wayang , direka untuk persembahan pentas. Terdapat telah koreografi yang sangat sedikit diatur terlebih dahulu dan mereka tidak pernah dinaikkan pangkat sebagai sama ada tindakan atau filem seni mempertahankan diri. Oleh itu , pelakon pada masa yang biasanya tidak mempunyai latihan terlebih dahulu silat , menyebabkan apa yang kini dianggap gambaran umumnya miskin seni. Walau bagaimanapun, silat menjadi semakin menonjol dalam filem-filem Indonesia semasa tahun 70-an , menyebabkan gambaran yang lebih profesional dan sahih seni dalam kedua-dua filem sejarah serta filem tindakan . Indonesian tindakan bintang Ratno Timoer dan Kedatangan Bangun adalah terkenal 80-an filem silat seperti Pedang Iblis dan Malaikat Bayangan . Di Malaysia, sebaliknya , penurunan minat dalam tempoh- filem yang dibuat silat semakin jarang pada skrin semasa dekad berikutnya. Selepas tahun 2000, silat telah dipaparkan untuk pelbagai peringkat penting dalam filem-filem popular seperti Jiwa Taiko , Gong, Pontianak Harum Sundal Malam 2, dan pembuatan semula warna Orang Minyak . Contoh-contoh lain yang ketara silat sahih dalam filem termasuk yang berikut.
Puteri Gunung Ledang, filem besar -bajet yang pertama di Malaysia , yang diketengahkan dua pergaduhan yang sangat publisiti tari oleh seorang pendokong silat. Setelah dibebaskan filem itu adegan ini tidak diterima dengan baik , dengan pengulas mengkritik pertempuran sebagai teruk - tari , terlalu pendek , dan secara umumnya lebih-hyped .
Queens of Langkasuka adalah filem pertama di Thailand untuk jelas menampilkan silat. Antara beberapa filem Thai yang lain untuk berbuat demikian adalah 2008 Ong- Bak 2 yang hanya secara ringkas ciri-ciri gaya harimau silat.
2009 Indonesian filem Merantau mempamerkan harimau gaya Minangkabau, salah satu sistem silat tertua wujud. Filem ini mempunyai reaksi yang kebanyakannya positif dari pengkritik pawagam [8] dan dikreditkan dengan menghidupkan semula seni mempertahankan diri Indonesia dalam filem [9 ] [10] Filem ini menarik minat cukup untuk pengarah dan memimpin pelakon untuk membuat susulan dengan Raid The: . Penebusan dalam 2011.

Televisyen

Drama yang menampilkan silat telah menjadi ruji biasa televisyen Indonesia untuk beberapa dekad, biasanya disokong oleh dawai kerja dan / atau kesan CG. Di Malaysia, genre ini dikatakan telah mencapai kemuncaknya pada tahun 1990-an apabila pengarah seperti Uwei Shaari berusaha untuk menggambarkan silat dalam bentuk asalnya oleh pemutus artis mempertahankan diri dan bukannya pelakon terkenal. Siri dari tempoh itu seperti Keris Lok Tujuh , Pendekar : Bayangan Harta dan Keris Hitam Bersepuh Emas masih dianggap sebagai drama terbaik pakaian di negara ini sebelum genre mula merosot di Malaysia selepas 2000-an awal. Selain daripada drama , silat sahih sering dipaparkan dan dirujuk dalam genre lain, seperti Indonesia siri Mawar Merah dan Borobudur filem kanak-kanak dibuat untuk TV. Di Malaysia, pelbagai gaya silat kerap dipamerkan dalam mempertahankan diri siri dokumentari seni bertemakan seperti Mahaguru , Gelanggang dan Gerak Tangkas . Serta lain-lain silat di televisyen termasuk yang berikut.
Episod 13 Channel Sejarah itu Senjata Manusia berhak Silat : Seni Mempertahankan Diri Daripada Malaysia. Ia mempamerkan empat buah sekolah di Malaysia terbesar silat iaitu Seni Gayong , lian padukan , keris lok -9, dan gaya harimau silat.
Episod siri Fight Quest National Geographic mempamerkan silat.
Episod National Geographic Fight Masters memberi tumpuan kepada silat.
Silat telah digunakan dan dirujuk pada Musim 3 , episod 3 Nikita.
Martial Arts Odyssey , sebuah web Amerika rancangan TV dengan tema perjalanan seni mempertahankan diri, mempunyai silat mempamerkan episod dipanggil Seni Malaysia.

Kesusasteraan

Silat dalam tradisi sastera dapat dikesan kembali ke hikayat lama atau epik yang menjadi popular kerana celik merebak di kalangan rakyat biasa di Asia Tenggara bermula sekitar abad ke-13 . Cerita-cerita seperti Hikayat Inderajaya dan Hikayat Hang Tuah memberi tumpuan kepada artis mempertahankan diri legenda atau separa sejarah. Di Indonesia , tradisi ini terus ke zaman moden dalam bentuk novel silat sejarah atau Cerita silat. Penulis ketara termasuk Bastian Tito, Kho Ping Ho dan SH Mintardja yang buku-buku popular telah disesuaikan ke dalam tempoh - drama televisyen seperti Wira Sableng dan Naga Sasra Lingkaran Intan. Walaupun genre ini hampir tidak diketahui di Malaysia, silat tidak kadang-kadang ciri-ciri dalam novel Melayu ditetapkan semasa era Melaka. Di luar Asia, silat telah dirujuk dalam Force bersih Tom Clancy , walaupun buku itu memberikan gambaran yang tidak tepat seni.

Comics

Contoh yang terawal silat dalam novel grafik terdapat dalam komik Indonesia tahun 1960-an yang biasanya dipaparkan wira yang merupakan artis mempertahankan diri pakar. Tajuk Si Buta Dari Gua Hantu , Jaka Sembung , Panji Tengkorak dan Walet Merah semua menimbulkan filem-filem popular pada 1970-an dan 80-an. Indonesian tindakan bintang Barry Prima membuat nama untuk dirinya sendiri menggambarkan watak Jaka Sembung skrin. Silat dipaparkan dalam komik Malaysia serta tetapi tidak seorang pun telah menjadi terkenal , sebahagiannya disebabkan oleh genre sejarah tidak popular di kalangan rakyat Malaysia. Di luar Asia Tenggara, silat telah dipaparkan dalam Sejarah manga yang kuat Kenichi murid .

Radio

Yang terkenal radio paling Indonesian bermula pada tahun 1980-an , mereka semua drama sejarah mengenai pengembaraan artis mempertahankan diri di dalam kerajaan-kerajaan Hindu- Buddha di Jawa abad pertengahan dan Sumatra. Yang paling terkenal ini adalah Saur Sepuh , Tutur Tinular dan sekuelnya Mahkota Mayangkara . Setiap program adalah sangat berjaya di negara asal mereka , dan terus melahirkan filem-filem dan siri televisyen.

No comments:

Post a Comment